12 november 2010

Något om forskning och vetenskap i "shopping- och fucking-" samhället

Någon kanske reagerar på rubriken till detta inlägg. "Shopping and Fuking" är titeln på en mycket uppmärksammad pjäs av dramatikern Mark Ravenhill i England i början på 90-talet. Pjäsen handlar om knark, våld, sex och innehåller vulgärt språk. Pjäsen sattes upp förra året 2009 på Stockholms stadsteater. Pjäsen skildrar en förändring som inträtt under det sena 1900-talet. Ägandet, transaktionen och privilegiet att kunna köpa har blivit en absolut grund för hur människor beskriver lycka, framgång och meningen med livet. Alla värden har blivit varor – också, eller särskilt, människor och sex.


Ekon. dr. Kjell A Nordström
I början av 90-talet var jag och lyssnade på en Kjell A Nordström. Han är också doktor i ekonomi och författare (Han har bland annat skrivit böckerna Funky Business - Talents Makes Capital Dance, 1999 och  Karaoke Capitalism -  Management for Mankind, 2003.)  Han anses också vara en högt uppskattad föreläsare. Det som kännetecknar honom är hans kala huvud svart kläder, många ringar och smycken och den höga musiken som kommer ur högtalare vid hans föredrag som han kallar för gig. Själva showen och framförandet sätts i fokus. Nordströms huvudbudskap vid sitt framförande var att vi har skapat ett samhälle där det enda som betyder något är shopping and fucking.

Professor Micael Dahlen
Allt detta kom jag att tänka på när jag nu har läst ytterligare en bok av en aktuell och omtalad professor och forskade, nämligen professor Micael Dahlen. Han har blivit känd för en bredare publik genom framträdande, bland annat som sommarpratade och i radio och TV. Han är omtalad för sin ringa ålder, sina svartmålade naglar och sitt långa hår och hans intresse för rockmusik. Hans mest kända bok är Nextopia - Livet, lyckan och pengarna i förväntarsamhället, Volanteförlag, 2008.  


Nextopia syftar på människors strävan att hela tiden söka efter nästa (produkt, jobb, dejt, vad som helst) och vår övertygelse att det nästa kommer att vara det bästa. Jakten på Nextopia har enligt boken blivit allt vanligare i den "som helst-värld" vi numera lever i, där vem som helst, var som helst, kan göra vad som helst, få tag på vad som helst, när som helst. Det har lett till att vi intresserar mindre för vad vi har och har gjort och mer för vad som händer härnäst. På så sätt har vi fått ett förväntningssamhälle, där förväntningarna på framtida möjligheter, händelser och produkter styr allt mer av våra liv, från politik till konsumtion och kärleksliv. Särskilt intressant var att läsa om hur Iphone kunde bli vald till världens bästa mobiltelefon vid en enkät bland tillfrågade konsumenter redan innan den ens hade kommit ut i handeln.

Tesen styrks även om att jag nyligen har läst om en ny deijtingsida i Norge som vänder sig till gifta som vill ha en affär vid sidan om. I en intervju i aftobladet säger Sigurd Vida, företrädaren för sajten,

"– Det finns ett stort behov av den här typen av dejting. Vi ser stor potential. Trettio procent av dem som dejtar på nätet är i realiteten i ett förhållande och vill bara ha en affär."


En undran är om inte både Micael Dahlen och Kjell A Nordström med sin stil visar att de själva är offer för det samhälle de beskriver i sina böcker. I ett samhälle där det gäller att märkas och synas genom att sticka ut där yta betyder mer än innehåll och där intresset och förväntningarna blir stora på den som ser annorlunda ut och bryter mot normerna.


Låt oss be, och hoppas, att det finns människor som tror att de största värdena skapas inom oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar