Jag har cyklat i Malmö och Stockholm och många mindre städer. I dessa städer har det sedan decennier gjorts stora och bra satsningar på effektiva och fungerande cykelbanor.
Jag blir irriterad när jag cyklar i Göteborg av bland annat följande skäl:
- Jag blir irriterad när cykelbanor helt plötsligt bara försvinner.. och jag inte vet vart jag ska cykla vidare för att ta mig till mitt mål.
- Jag blir irriterad när cykelbanorna inte är separerade på ett sådant sätt från övriga trafikanter såsom gående och bilar att incidenter hela tiden håller på att hända. Varje dag håller jag på att cykla på nån som sneddar över cykelbanan utan att veta att det ens är en cykelbana där de går.
- Jag blir irriterad när cykelbanan är placerad mellan buss- eller spårvagnshållplatser och väntkurer. Nu har det börjat fixa till dem på Avenyn... Men hur tänkte de ansvariga vid den förra planeringen...
- Jag blir irriterad när bilister kör trots att det har slagit om till rött för länge sedan och jag har hunnit att börja cykla mot grönt. Detta händer varje dag på väg in till centrum. Särskilt vid Järntorget.
- Jag blir irriterad när gående går mot rött utan att se sig för eftersom de inte verkar finnas något i deras huvuden om att det finns andra fordon än bilar och bussar på vägarna.
- Jag blir irriterad varje gång när jag cyklar genom Brunnsbarken där bussar, spårvagnar, cyklister och gående möts i ett endaste virrvarr och jättekaos. Alla trafikanter måste smyga sakta fram och lita på att man har och kan tolka andras ögonkontakt. En sådan trafiklösning skulle ha varit helt oacceptabel i Stockholm.
Friskrivningsskylt i Mölndal |
Det kanske även skulle anges på skylten att det även finns konflikt med såväl bilister och övriga kommunikationsfärdmedel såsom bussar och spårvagnar. Men nu har jag i vart fall fått en delförklaring.
Skärpning Göteborg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar