Ekon. dr. Kjell A Nordström |
Professor Micael Dahlen |
Nextopia syftar på människors strävan att hela tiden söka efter nästa (produkt, jobb, dejt, vad som helst) och vår övertygelse att det nästa kommer att vara det bästa. Jakten på Nextopia har enligt boken blivit allt vanligare i den "som helst-värld" vi numera lever i, där vem som helst, var som helst, kan göra vad som helst, få tag på vad som helst, när som helst. Det har lett till att vi intresserar mindre för vad vi har och har gjort och mer för vad som händer härnäst. På så sätt har vi fått ett förväntningssamhälle, där förväntningarna på framtida möjligheter, händelser och produkter styr allt mer av våra liv, från politik till konsumtion och kärleksliv. Särskilt intressant var att läsa om hur Iphone kunde bli vald till världens bästa mobiltelefon vid en enkät bland tillfrågade konsumenter redan innan den ens hade kommit ut i handeln.
Tesen styrks även om att jag nyligen har läst om en ny deijtingsida i Norge som vänder sig till gifta som vill ha en affär vid sidan om. I en intervju i aftobladet säger Sigurd Vida, företrädaren för sajten,
"– Det finns ett stort behov av den här typen av dejting. Vi ser stor potential. Trettio procent av dem som dejtar på nätet är i realiteten i ett förhållande och vill bara ha en affär."
En undran är om inte både Micael Dahlen och Kjell A Nordström med sin stil visar att de själva är offer för det samhälle de beskriver i sina böcker. I ett samhälle där det gäller att märkas och synas genom att sticka ut där yta betyder mer än innehåll och där intresset och förväntningarna blir stora på den som ser annorlunda ut och bryter mot normerna.
Låt oss be, och hoppas, att det finns människor som tror att de största värdena skapas inom oss!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar